اساسنامه

مقدمه

شکل‌گیری تمدن اسلامی با ظهور اسلام آغاز شد و در سده‌های آغازین اسلام نیز همواره رو به رشد و شکوفایی بود؛ اما برخی عوامل بیرونی و درونی، موجب کندی حرکت تمدن اسلامی گردید. قرن اخیر، به ‌ویژه بروز انقلاب اسلامی ایران را می‌توان نقطه خیزش جدیدی برای تمدن اسلامی به شمار آورد. مکتب اسلام همواره به‌دنبال تشکیل حکومت اسلامی بوده است تا به ‌طور کامل زمینه‌ساز اجرای احکام الهی باشد.

پیروزی انقلاب اسلامی، نقطه عطفی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی بود و با دگرگون شدن معادلات حاکم بر زندگی جمعی، فضای مناسبی برای تمدن‌ سازی اسلامی فراهم شد. انقلاب اسلامی فرصت بی ‌بدیلی را در اختیار متولیان معارف دینی قرار داد تا الگوی اجرایی تمدن اسلامی را طراحی کنند؛ ازا ین‌ رو رهبران انقلاب اسلامی همواره هدف ملت ایران و انقلاب اسلامی را ایجاد یک تمدن نوین اسلامی بیان کرده‌اند.

طراحی و تحقق این تمدن، مبتنی بر جامعه سازی شایسته است. رکن اساسی و نرم افزار جامعه سازی اسلامی، ارتقا و گسترش سطح عقلانیت اجتماعی و پرهیز از نگرش­های سطحی، نامنظم و غیر هدفمند است. از این رو می ­توان گفت: «حکمت اسلامی»، از یکسو عهده‏‌ دار تأمین نگاه عقلانی به بشریت و دنیای اطراف اوست و و از دیگر سو تامین کننده نگاه الهیاتی به مباحثی نظیر هستی شناسی و خداشناسی و… است؛ هرچه از این سمت پیش می‏رویم توجه به منظومه حکمت اسلامی، پررنگ‌‏تر می­شود زیرا در فضای رقابت آنچه خریدار دارد نظری است که پشتوانه قوی‏‌تری و معقول تری داشته باشد.

با توکل به پروردگار متعال و با بهره ‎مندی از انوار قدسی حضرت ثامن‌الحجج امام علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه ـ افضل التحیه والثناء ـ و حضرت فاطمه معصومه سلام ‌الله ‌علیها و در راستای عمل به فرمایشات و دغدغه ­های مقام معظم رهبری حضرت آیت‌ الله‌ العظمی امام خامنه‌ای ـ مدظله‌العالی ـ مبنی بر ضرورت امتداد عملی علوم عقلیِ رشد یافته در بستر اسلام(عرفان، فلسفه و کلام)، مرکز پژوهش های علمی و مطالعات حِکمی ایران، در آغازین روزهای دهه پنجم انقلاب شکوهمند اسلامی تأسیس می‌گردد.

 

 

جهت دانلود کلیک نمایید