کرونا و فلسفه علم

حجت الاسلام دکتر محمد اسماعیل عبداللهی

زمانی که تشخیص داده شد و علم و تجربه قطعی بشری، حکم کرد که باید اجتماعات تعطیل شود، اماکن دینی و مذهبی و سیستم مرتبط با روحانیت بدون معطلی پذیرفتند، اما از آن طرف اجتماعات غیر دینی تعطیل نشد یا با اما و اگرهایی همراه بود. این نشان دهند آن است که در نظام معرفتی اسلام، آموزه های دینی و دستاوردهای علمی تکمیل کننده یکدیگر هستند؛ دین اسلام، بر علم و تخصص و فراگیری دانش تاکید ویژه ای دارد و در باب اهمیت معنوی و مادی فراگیری علم دارای ظرافت ها و توصیه های برجسته­ای است که این حجم از اهتمام به دانش، را کمتر می توان در سایر ادیان و مذاهب مشاهده کرد.

بله در جایی که علم بدون اخلاق و بدون دین و آموزه های الهی، بخواهد جولان دهد نه تنها پیشبرنده نیست و دردی از جامعه بشری دوا نخواهد کرد بلکه امنیت، سلامت، فرهنگ، اقتصاد و اجتماعات بشری را نیز به مخاطره خواهد انداخت. فرض کنید اگر ویروس کرونا، دست ساز بشر باشد و به منظور اهداف زیست محیطی یا اهداف امنیتی یا اقتصادی طراحی و اجرا شده باشد این همان دست آورد علم بدون دین و ارزش های دینی است. اما وقتی علم و تخصص در خدمت پیشگیری، ازاله و درمان همان ویروس قرار می گیرد اینجا علم ممزوج با آموزه های دین است و وجه برتری دارد و دارای پاداش و مورد تایید دین است از همین رو در راستای پیشگیری و از بین بردن این ویروس اگر حکم به ممنوعیت اجتماعات انسانی می شود، دین، خود در اولویت اقدام می کند و توصیه به پذیرش می کند و لذا ملاحظه می کنید در کشور ما به سرعت، تعطیلی اجتماعات دینی و ابزارهای زمینه ساز اجتماعات چون مساجد، امامزادگان، حرم های مطهر- که بستن درب حرم های مطهر و مقدس تقریبا بی سابقه بوده است- پذیرفته می شود و همه فقهای و علمای دین نیز حمایت می کنند.

این اتفاق، بسیاری از پشت پرده ها را افشا کرد و خواهد کرد کسانی بودند که دائم دم بر آوردند و مدعی اند که عصر دین داری به پایان رسیده و زمانه، زمانه علم است و دین مربوط به قرن ها پیش است امروز مشاهده می کنند که دین در صف اول اقدام برای پدیده ای جهانی و دارای تاثیرات فرازمانی است. امروز در تمام صحنه های درگیر با ویروس کرونا هر جا ارزش های دینی بیشتر حاکم است مواظبت و مراعات و گستره توسعه یافتگی ویروس مدیریت شده تر است هر جا درجه دینداری افزایش دارد مبارزه و جوش و خروش و همدلی و ایثار و از خودگذشتگی بیشتر است. جهان غرب را بنگرید که در مواجهه با ویروس کرونا چگونه دست و پا می زند از طبقه بندی و درجه بندی بیماران گرفته تا سرقت کالاهای درمانی حتی از کشورهای دوست و همپیمانان خودشان. ببینید که با جان انسان ها همانند یک پدیده ناچیز مادی و بی ارزش برخورد می شود و چگونه از کنار مرگ هزاران انسان بی گناه به راحتی می گذرند.

ملت های غربی باید از این اتفاق، درس بگیرند و برای آزادی خود از زیر بار اندیشه های الحادی و مادی گری های غربی بکوشند دپارتمان های علمی باید بخوبی این مسائل را تحلیل کنند و دانشمندان و نخبگان دغدغه مند آرمان های بشری بی طرفانه شبکه مسائل زیست انسانی را تنظیم و مورد کنکاش علمی قرار دهند. نظریه پردازان و اندیشمندان علمی حوزه های علمیه جهان تشیع برای گفتگو و رسیدن به فکر برتر برای جهانی امن و با نشاط آمادگی دارند و این مسئله بارها از طرف مدیران و فضلای حوزه فراخوان شده است و اخیرا مدیر محترم حوزه های علمیه طی مکاتباتی به مراکز دینی بلندپایه جهان، برای چندمین بار، این آمادگی را اعلام نمودند.
حجت الاسلام محمد اسماعیل عبداللهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به هجمه دشمنان و خناثان علیه شهر قم و حوزه در پی نشر ویروس کرونا در این شهر گفت: از آنجائیکه قم، مرکز روحاینت و پایگاه حوزه های علمیه و جهان تشیع است و کانون پاسداران واقعی ارزش های الهی و اسلام است نشخوار کنندگان افکار ضد دین و اندیشه های الحادی و مادی گراها در این مسئله، از هیچ کوششی دریغ نورزیده و تمام تلاش خودشان برای حمله به عناصر تشکیلاتی دین و قم و روحانیت بکار گرفتند و البته عده ای در داخل با کینه های قبلی و منافق صفتانه شمشیر کشیدند. قم مقدس برای روزهایی هم درد ویروس کشید و هم ضخم زبان شنید و ای کاش مسئولان محترم و دست اندرکاران این امر، واقعیت ها را بیشتر نشر می دادند و ناگفته ها را می گفتند. در مرحله اول باید قدردان پزشکان قمی باشیم که با حساسیت، دغدغه و مسئولیت پذیری، درست و به موقع کار را پیگیری و تشخیص دادند، ولی این دلیل نمی شود که نشر این ویروس ابتدا از قم بوده است. شواهد متعددی است که به برکت حضور و وجود حضرت معصومه(س)، قم باعث شده زودتر این ویروس کشف و مردم با خبر شوند و مراعات و مواظبت کنند و اگر نه شاید الان شاهد وضع بسیار بدتری بودیم.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *