حکمی‌‍سازی علوم، نیاز اساسی دانشگاه‌های امروزی است/ کمبود مصداق‌های عینی علوم انسانی مبتنی بر حکمت اسلامی در جامعه

معاون علوم انسانی و هنر داتنشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ضرورت حکمی‌سازی علوم مختلف دانشگاهی گفت: مهم‌ترین نقاط ضعف علوم انسانی مربوط به کمبود مصداق‌های عینی مبتنی بر حکمت اسلامی و فقدان رابطه صحیح میان تکنولوژی‌های علوم انسانی و مبانی علوم انسانی اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون کاربرد علوم انسانی در جامعه گفت: الگوی ارتباط دانشگاه با صنعت در علوم انسانی نیز همانند علوم فنی و مهندسی وجود دارد اما در علوم مهندسی به صورت ملموس‌تری قابل حس است. روش‌ها و فناوری‌های نرم افزاری مختلفی مانند بیمه، بانک و آموزش در جامعه وجود دارد که همگی محصولات علوم انسانی در واقعیت و زاییده دانشی علوم انسانی است. مثلا همان‌طور که ما یک ساختمان را محصول واقعی علم معماری می‌دانیم، ساختارهای فراوان اجتماعی مانند تامین اجتماعی که کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرند را نیز باید فرآورده علوم انسانی در نظر بگیریم.

وی افزود: مهم‌ترین نقاط ضعف علوم انسانی مربوط به کمبود مصداق‌های عینی مبتنی بر حکمت اسلامی و فقدان رابطه صحیح میان تکنولوژی‌های علوم انسانی و مبانی علوم انسانی اسلامی است. جبران این نواقص در صورتی امکان‌پذیر است که نظریات اندیشمندان اسلامی در کتب گوناگونی مثل منیه المرید شهید ثانی که حاوی یک ایده آموزشی است را به یک نمونه عینی تبدیل و در مراکز آموزشی خود پیاده کنیم.

به گفته خسروپناه، علم غیرحکمی را نافع نمی‌دانیم. حکمت یک ضرورت است و حکمی سازی علوم یک نیاز اساسی دانشگاه‌های ما است. اگر بخواهیم سخن ما را غربی ها بشنوند، راهی جز حکمی سازی علوم نداریم.

ساختارهای و آثار ابداعی معاونت علوم انسانی در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد ارائه می‌شود

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برگزاری رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: اگرچه متولی این رویداد، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه است، اما همه در بخش‌های مختلف دانشگاه مانند معاونت علوم انسانی در حال تلاش برای ارائه نوآوری‌های خود در این رویداد هستند. ساختارها و آثار جدید و ابداعی علوم انسانی همچون کرسی‌های نظریه‌پردازی، ترویجی، دانشکده‌های موضوعی و رشته‌های میان رشته‌ای، کتب و محصولات شاخص این حوزه از واحدهای سراسر کشور، از جمله موارد حضور معاونت علوم انسانی در نمایشگاه این رویداد خواهد بود.

گفتنی است حجت الاسلام والمسلمین پیش از این در گفت‌وگو با ایسکانیوز نیز با تاکید بر حکمی سازی علوم و حمکرانی اجتماعی گفته بود: باید از راه حکمت به حکمرانی رسید و ادای دِین به دریای حکمت موجود در نهج‌البلاغه، مستلزم توجه ویژه پژوهشگران این حوزه است تا نظریه‌ها و حکمت‌های مؤثر و قابل استفاده مانند اصل ساختارسازی، انسان‌خواهی، تسهیل‌گری، واقع‌گرایی و نظریه «از حکمت تا حکمرانی» که می‌تواند موجب تعالی علوم انسانی شود مورد بهره‌برداری قرار گیرد. برخی با متعارض نشان دادن نظریه امت-امامت با نظریه دولت-ملت و مردم‌سالاری، بر نظریه ولایت خرده‌گیری می‌کنند، در صورتی که با فهم درست از این کتاب، سفارش امام (ع) به مردم‌سالاری و رسیدگی مداوم به وضع مردم توسط حکام مورد تأکید ویژه بوده است.

انتهای خبر/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *