حجت الاسلام دکتر محمد اسماعیل عبداللهی:

طراحی نظام‌های فقهی تمدنی و ارائه توضیح المسائل تمدنی

مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه عالی انوار طاها با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه و آیت الله حسینی بوشهری عضو شورای عالی حوزه های علمیه برگزار شد.
حجت الاسلام عبداللهی مدرسه عالی فقه و اصول مدرسه عالی انوار طاها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه عالی انوار طاها، پیش از ظهر امروز با حضور آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و آیت‌الله حسینی بوشهری تولیت مدرسه در سالن اجتماعات مدرسه عالی انوار طاها برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام عبداللهی، مدیر مدرسه عالی انوار طاها، اظهار داشت: برنامه‌های این مدرسه یک دوره 4 تا 6 ساله در مقطع سطح و دو دوره چهارساله مقطع خارج است و رویکرد اساسی در هر مقطع همراهی و هماهنگی باسیاست‌های کلان مدیریت حوزه‌های علمیه خواهد بود.

وی افزود: اگر سیاستی در راستای حفظ نظام کهن‌سال استادی بنا است طراحی شود این مدرسه در راستای آن خواهد بود و نگاه ما حفظ سنت‌های حوزوی مانند انتخاب آزاد استاد و درس در چارچوب آیین‌نامه مدرسه است.

مدیر مدرسه عالی انوار طاها با بیان این که تدریس قدرت انتقال مطالب و آماده‌سازی طلاب برای تولید نظریه‌های قابل‌ رقابت با دیدگاه‌های جامعه بشری از مهم‌ترین برنامه‌های این مدرسه است، گفت: در حوزه تبلیغ نگاه ما به سمت مهارت کیفی و افزایش مدیریت احساس مخاطب و توانمندسازی طلبه است.

وی با بیان این که باید برای بالا بردن کیفیت طلاب برنامه‌ریزی و اجرای دقیق داشته باشیم، افزود: نه تنها مدیران ارشد حوزه باید افق تمدنی و نگرش سیستمی داشته باشند بلکه باید مدیران مدارس هم این گونه بیندیشند و با توجه به شرایط حاکم بر جهان برنامه‌ریزی کنند.

حجت‌الاسلام عبداللهی تصریح کرد: برداشت ما از فرمایشات مقام معظم رهبری این است که فقاهت سنتی شرط لازم است ولی کافی نیست زیرا شرط کافی جامعیت نسبی مهارتی و بصیرتی خواهد بود و معتقدیم که تحول و تکامل همان‌طور که در فقه ضرورت است در فقاهت یک نیاز جدی است.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم در یک عبارت حرکت عمومی حوزه را بیان کنیم باید بگوییم که حوزه به دنبال تربیت اسلام‌شناسی است که جواب سؤال نظر خداوند چیست را در مقیاس خرد و کلان زندگی هم بداند و هم تحلیل و استدلال کند و بتواند به نقدها جواب بدهد.

مدیر مدرسه عالی انوار طاها افزود: حرکت عمومی این مدرسه علمیه در بعد فقهی به سمت طراحی نظام‌های فقهی تمدنی و ارائه توضیح المسائل تمدنی و با شاخص اجتهاد تمدنی و سیستمی خواهد بود.

در ادامه آیت‌الله اعرافی با بیان این که ما امروز در پیچ تاریخی قرار گرفته‌ایم و سرنوشت قرن آینده رقم خواهد خورد، افزود: مسؤولیت حوزه‌های علمیه و هر کس در ان حضور دارد بسیار سنگین است و هیچ عذری از کسی موردقبول نیست.

وی با تأکید بر لزوم تحول در حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: من معتقدم که باید از حوزه آزاد صیانت شود و این میراث کهن را نباید به آسانی کنار بگذاریم./843/پ۲۰۲/ی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *